192 Google Reviews
De toekomst van Europese mobiliteit - Header Image

De toekomst van Europese mobiliteit, die begint op twee wielen: waarom fietsleasing een plaats verdient aan de onderhandelingstafel

7 oktober 2025
3 Minuten

Bij Lease a Bike zien we met eigen ogen hoe fietsleasing niet alleen de manier verandert waarop mensen naar hun werk reizen, maar ook hun manier van leven. Cycling Industries Europe (CIE) en CONEBI bevestigen in hun laatste whitepaper dan ook wat we al lang wisten: fietsleasing is niet alleen goed voor het bedrijfsleven, het is essentieel voor Europa’s duurzame toekomst.

België, een succesmodel voor Europa

De cijfers spreken voor zich. In België is de netto toegevoegde waarde van de fietsleasingmarkt gegroeid van 7 miljoen euro in 2015 tot 102 miljoen euro in 2023. Bijna 27% van de Belgische werknemers heeft hierdoor toegang tot een leasefiets. Dit is niet alleen groei, het is een revolutie die zich in realtime afspeelt.

Aan de andere kant van onze grens, in Duitsland, is het verhaal echter nog indrukwekkender: alleen al in 2024 werden 750.000 nieuwe fietsen geleased, waardoor er nu in totaal 2,1 miljoen geleasede fietsen op de weg rijden. De markt heeft daar een jaarlijkse groei van 23% gerealiseerd, een omzet van 3,1 miljard euro gegenereerd en bijgevolg meerdere banen gecreëerd.

Ongeziene impact

Dit is wat ons bij Lease a Bike het meest enthousiast maakt: we staan nog maar aan het begin. Als slechts 20% van de werknemers in de EU namelijk toegang zou hebben tot een leasefiets, zouden we het hebben over 49 miljoen mensen, wat neerkomt op een potentiële marktwaarde van maar liefst 12 miljard euro.

Maar het gaat niet alleen om marktwaarde. Het gaat om de mogelijke impact:

Onbenut potentieel

Ondanks deze successen ontbreekt het de meeste EU-lidstaten jammer genoeg nog steeds aan de nodige fiscale kaders om het volledige potentieel van fietsleasing te kunnen benutten. Terwijl EU-regeringen jaarlijks 42 miljard euro uitgeven aan subsidies voor bedrijfsauto's op fossiele brandstoffen, blijft fietsleasing in de meeste landen onderbenut en ondergefinancierd.

Het onderzoek van CIE en CONEBI brengt echter een overtuigend argument naar voren: fietsleasing moet volledig worden geïntegreerd in het initiatief voor schone bedrijfsvoertuigen van de EU. Dit zou een gelijk speelveld creëren, waardoor (elektrische) fietsen net als elektrische auto's meetellen voor de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven.

Wat er nu moet gebeuren

De missie van Lease a Bike

Vanuit onze marktpositie bij Lease a Bike, kunnen we zeggen dat België heeft bewezen dat wanneer je de juiste omstandigheden creëert, fietsleasing kan floreren. Maar ons werk is nog niet gedaan. Het is onze missie om heel werkend België op de fiets te krijgen. Zo kunnen we bijdragen aan een duurzamere en gezondere samenleving.

De Europese Commissie heeft dan ook met het initiatief Clean Corporate Vehicles de kans om de mobiliteitstransitie in Europa te versnellen. Laten we er samen voor zorgen dat fietsen een plaats krijgt aan de onderhandelingstafel.

Lees hier de volledige whitepaper ‘Unlocking the potential of bike leasing in the EU’.